Projectes clau dels pressupostos
Vols conèixer més detalls d’algunes de les actuacions emblemàtiques que preveuen els comptes de l’Ajuntament del Masnou per al 2025? En aquesta secció te’n donem més detalls perquè coneguis millor com es gastaran els teus recursos per millorar la neteja viària, la recollida de residus, la xarxa d’aigua i clavegueram, el transport públic o algunes vies públiques
Nou contracte de neteja viària
El servei actual
El contracte vigent fins al desembre del 2024 prioritza la neteja manual de la via pública, i divideix el Masnou en deu sectors, cadascun dels quals té assignat un peó de neteja manual. Hi ha sectors com la Colomina, Can Teixidor i la Bòbila que no tenen peó de neteja manual assignat.
En aquest servei, també hi ha dues escombradores mecàniques, una de 5.000 i l’altra de 2.000 litres, que donen suport segons un calendari setmanal als peons de neteja manual. Igualment, compta amb una balejadora de 2.000 litres per a la neteja d’espais concrets, com poden ser passos soterrats o carrers de vianants, així com neteges puntuals segons necessitats.
També es disposa d’un vehicle equipat amb una hidronetejadora amb molt poca capacitat, que s’utilitza molt puntualment per fer neteges concretes, com pot ser en cas de vessaments o l’exterior d’alguns contenidors.
El nou servei
Tota la maquinària del servei de neteja viària serà nova. Es passa d’un contracte que prioritza la neteja manual de la via pública a un contracte que prioritza la neteja mecànica i la neteja amb aigua. S’incorpora en el nou contracte més maquinària i tecnologia i, d’aquesta manera, es milloren els rendiments dels recursos de neteja i el servei és més eficient.
Igualment, incorpora una plataforma tecnològica que, entre altres coses, geolocalitzarà tota la flota de maquinària que estigui prestant el servei, analitzarà que aquest sigui el que està programat i permetrà avaluar-lo i reorganitzar-lo segons necessitats.
El nou contracte divideix el terme municipal en funció de les seves necessitats i estableix zones de neteja: intensitat alta de neteja, intensitat mitjana i intensitat baixa. Les tres categories es distribueixen en funció del grau d’ús de la via pública (densitat de població i concentració comercial). Per a cadascuna de les tres zones, s’estableixen unes freqüències de neteja manual, mecànica i amb aigua. S’hi preveuen quatre peons de neteja manual que es complementaran amb tres peons més de neteja manual motoritzada per als sectors més perifèrics.
Es passa de dues escombradores a tres, dues de 5.000 litres equipades amb pèrtiga per a neteges amb aigua puntuals i una de 2.000 litres. S’incorpora una balejadora de 2.000 litres, un furgó hidronetejador i, per a la temporada d’estiu, un camió cisterna per a neteges amb aigua. Els equips de neteja que portaran aquests vehicles estaran formats per un conductor i un peó, no com en el contracte vigent fins al 2024, en què els equips que portaven la maquinària estaven formats només pel conductor.
Les neteges definides fins al moment formen part del pla de neteja bàsica, el qual es complementarà amb la neteja addicional. Comprèn aquelles actuacions en zones puntuals, sense la sistemàtica o la freqüència de la neteja bàsica, i que complementa la neteja bàsica, sigui per raons d’abast del servei o per la naturalesa de les accions a realitzar.
Finalment, tot i que els dissabtes, diumenges i festius no tenen un servei similar al d’un dia laborable entre setmana, es reforcen els serveis respecte dels previstos en el contracte vigent fins al desembre del 2024, per així millorar el servei de neteja els dies que es fa un ús més intensiu de la via pública.
Nou contracte de neteja de platges
També es renova el servei de neteja de platges amb un nou contracte, el qual allarga el període de temporada alta respecte del servei actual. Això permetrà garantir durant més temps una neteja més sistemàtica.
Nou contracte de recollida de residus
El servei actual
El contracte vigent arribava fins al desembre del 2024 i el servei de recollida de residus es basava en un sistema de recollida amb contenidors de 1.100 i 360 litres (segons fracció) amb camions de càrrega posterior. Aproximadament, es disposen d’unes 150 àrees d’aportació de residus, algunes de les quals tenen contenidors soterrats. Aquest servei es complementava mitjançant un conveni amb el Consell Comarcal del Maresme, amb la recollida de paper cartró porta a porta d’una bona part dels comerços. El contracte també incloïa la recollida de voluminosos porta a porta tres dies a la setmana.
Aquest sistema de recollida de residus ha permès arribar a percentatges de recollida de residus propers al 43%, lluny dels percentatges que estableixen les directives europees i que, per al 2025, és del 55% de reciclatge. Aquest sistema de recollida de residus és incompatible amb una altra de les demandes de la normativa estatal que obliga els ajuntaments a tenir una taxa que serveixi per cobrir la totalitat dels costos del servei i que, a més, sigui justa, de manera que qui més contamini més pagui.
El nou servei
De la mateixa manera que en el cas del servei de neteja viària, la majoria de maquinària del servei de recollida de residus serà nova i, mitjançant una plataforma tecnològica, es podrà geolocalitzar la flota de vehicles de recollida de residus. Una part dels contenidors disposaran de sensors que mesuraran el grau d’emplenament dels contenidors, la qual cosa permetrà optimitzar les rutes.
A més, el nou model passa d’uns contenidors petits de càrrega posterior a contenidors més grans, de 3.200 i 2.200 litres de càrrega lateral. Per poder-los recollir, s’incorporen al servei tres camions de tres eixos de càrrega lateral. Els contenidors de 3.200 litres seran per a les fraccions resta, envasos i paper cartró, mentre que els de 2.200 seran per al vidre i l’orgànica. Els costos derivats de la compra dels contenidors de la fracció orgànica amb els seus tancaments amb identificació d’usuari i els de la fracció resta (en aquest cas només el tancament) seran subvencionats amb fons Next Generation.
Es passa de les 150 àrees d’aportació a 100, fet que permetrà guanyar places d’estacionament a la via pública i espai per als vianants, alhora que es reduiran els punts negres que sovint suposen les àrees d’aportació.
Els contenidors de totes les fraccions menys el vidre seran contenidors tancats amb identificació d’usuari (també dits contenidors intel·ligents). Per poder dipositar els residus, els usuaris hauran d’identificar-se amb una targeta o amb una app.
L’Ajuntament, amb l’objectiu de fomentar el reciclatge, haurà d’establir un calendari d’obertures setmanals, i limitar a un nombre màxim de tres obertures setmanals en el cas dels contenidors de la fracció resta, per fomentar la separació a les cases de les altres fraccions de residus. Aquests contenidors amb identificació d’usuari permetran implantar la taxa justa. En concret, en el cas del Masnou, s’aplicarà el model de bonificació per participació, de manera que aquells usuaris que facin aportacions de les diferents fraccions, segons un calendari d’aportacions aprovat per l’Ajuntament, tindran parcialment bonificada la taxa (la vinculada als costos de tractament). Els usuaris del servei disposaran d’una APP mitjançant la qual podran veure les aportacions que fan regularment i el grau de compliment del calendari d’aportacions.
Altres millores en la recollida:
- S’incorpora dins del contracte el servei de recollida porta a porta del paper cartró comercial i s’estén a tots els comerços del municipi que generin paper cartró.
- S’incorpora un dia a la setmana de recollida de la fracció verda (els usuaris hauran de sol·licitar-ho prèviament). Funcionarà com el servei de recollida de voluminosos, el qual manté la freqüència de tres dies a la setmana.
- S’incorporen cinc punts de recollida d’olis de cuina. L’Ajuntament en determinarà les ubicacions dels contenidors en què els usuaris podran fer les seves aportacions.
Actuacions a la xarxa d’aigua i de clavegueram
Amb l’objectiu de minimitzar les pèrdues d’aigua i promoure l’estalvi al terme municipal del Masnou, es durà a terme la renovació de la xarxa d’aigua a tres carrers de la localitat.
Carrer d’Amadeu I: Se substituirà la canonada actual de fibrociment per una de polietilè d’alta densitat. L’actuació afectarà un tram de 220 metres de xarxa, comprès entre l’avinguda de la Mare de Déu del Pilar i el carrer de Navarra. Per completar aquesta millora, es realitzaran tres connexions amb la xarxa existent i s’hi instal·larà una ventosa i una descàrrega.
Carrer de Fra Juníper Serra: En aquest carrer, la canonada actual de fibrociment serà reemplaçada per una de fosa dúctil d’alta densitat. L’actuació cobrirà un tram de 190 metres, entre els carrers de Califòrnia i de Josep Tarradellas. Es faran cinc connexions amb la xarxa existent i s’hi instal·larà una ventosa, una descàrrega i un hidrant contra incendis soterrat, amb la finalitat de millorar la cobertura de seguretat del municipi.
Carrer de Capitans Comellas: La renovació d’aquest carrer consistirà a substituir la xarxa actual de fibrociment per una canonada de fosa dúctil d’alta densitat en un tram de 243 metres, entre els carrers de Fontanills i el passeig de Prat de la Riba. Es realitzaran quinze connexions amb la xarxa existent i s’hi instal·larà una descàrrega, una ventosa i dos hidrants contra incendis soterrats, i es reforçarà així la protecció del municipi davant de possibles incendis.
Aquestes actuacions responen al compromís del Masnou amb una gestió eficient dels recursos hídrics i la millora de les infraestructures municipals.
Actuacions al clavegueram de la N-II
D’altra banda, s’ha aprovat un projecte per a la renovació progressiva del clavegueram de l’N-II, el qual planteja la renovació de cinc trams del col·lector d’aquest clavegueram. Durant l’any 2025, l’objectiu és executar tres d’aquests trams, segons criteris de disponibilitat pressupostària, i priorització tècnica.
Els trams a executar serien els següents:
Tram 1 (Biada-Torrent Umbert): és considerat com a molt urgent i, per tant, pot ocasionar problemes a curt termini, com ha passat amb el tram 3. La vorera és estreta, motiu pel qual les afectacions són importants, però està més lluny de la zona d’activitat principal del centre.
Tram 4 (Cap. Maristany-Kennedy): té menys urgència que altres trams, però, pel que fa a les afectacions, està en una zona menys transitada.
Tram 5 (Brasil-Veneçuela): és considerat com a urgent, amb problemes recurrents de males olors en aquest àmbit. D’altra banda, està lluny de la zona d’activitat del centre i, per tant, la percepció de les afectacions serien menors que en altres trams.
Canvis en les línies d’autobús
Des del passat mes de desembre, un conveni signat entre els ajuntaments del Masnou i de Teià ha fet possible un canvi a l’itinerari de la línia C-15 que connecta el nucli urbà de Teià amb l’estació d’Ocata. Aquest canvi a l’itinerari ha permès donar servei de bus al barri de la Colomina i la part alta de Santa Madrona que ara tenen accés directe a l’estació d’Ocata amb la C-15. Aquest conveni també ha fet possible que els títols de transport multiviatges dels dos municipis siguin intercanviables, de manera que la T-ELMASNOU també es pot utilitzar a la línia C-15, cosa que fins a la signatura del conveni només es podia utilitzar per a la línia C-19.
En el pressupost del 2025, s’ha habilitat una partida que ha de permetre, amb previ acord amb l’Ajuntament de Teià, la posada en funcionament d’una nova línia de bus que connecti la plaça de l’1 d’Octubre de Teià amb el Masnou Alt i l’estació d’Ocata. A la pràctica, serà un bus llançadora a l’estació Rodalies del Masnou de la línia R1. Aquesta línia està previst que sigui finançada entre els ajuntaments del Masnou i Teià, segons els termes que s’estableixin en el conveni corresponent entre les parts.
Conversió del carrer de Pere Grau per a vianants i altres millores de la via pública
En el pressupost del 2025, s’ha consignat una partida d’inversió per continuar amb la reurbanització del carrer de Pere Grau, en el seu tram entre els carrers de Pintor Villà i dels Capitans Comellas, per convertir-lo en un carrer per a vianants. Ja fa uns anys que el tram del mateix carrer, entre els carrers dels Capitans Comellas i de Doctor Agell, es va reurbanitzar es va transformar en un carrer de vianants. La partida prevista en el pressupost 2025 té per objectiu fer per a vianants el següent tram, sentit Premià de Mar, el qual té una llargada de 128 metres. Aquesta conversió contribuirà a eixamplar la xarxa de carrers per a vianants del nucli antic del Masnou.
L’actuació preveu la demolició dels paviments de la calçada i voreres actuals per fer el carrer amb plataforma única, i eliminar les voreres, de manera que tota l’amplada del carrer estigui amb un mateix nivell, sense barreres arquitectòniques. El paviment serà similar al que s’ha utilitzat al tram del carrer de Pere Grau que ja és per a vianants. S’aprofitarà l’actuació per renovar l’enllumenat públic i la xarxa d’abastament d’aigua potable. També es col·locarà mobiliari urbà i es faran parterres en què es plantarà arbrat viari, per fer més amable el carrer i fomentar aquest espai públic com un espai de relació entre el veïnat.
Igualment, s’han pressupostat altres actuacions de millora de les vies públiques:
- Urbanització del passeig de Roman Fabra. Això inclou ampliació de voreres i renovació a la xarxa d’abastament d’aigua.
- Il·luminació Sendera Marítima (tram connexió amb Montgat).
- Renovació de l’asfalt de diversos carrers.
- Ampliació de la vorera de la banda mar del carrer de Guilleries.
- Altres actuacions de manteniment de l’espai públic (voreres, pintura viària, etc.).