Dades globals
Destacat
3,8M
El pressupost per al 2024 ascendeix a 3.808.939 euros, un 8% més que la quantitat disponible l’any anterior
1,6M€
La principal partida és per a polítiques de protecció i promoció social, de 1.626.706 euros, un 11,2% més que el 2013
72,3%
Gairebé tres de cada quatre euros dels ingressos e l’entitat són transferències de la Generalitat (el 72,3% del total)
19.051€
El Consell Comarcal del Moianès té les finances molt sanejades, amb un deute de tan sols 19.051 euros, a finals de 2023
Evolució dels comptes
CPMM són les inicials del Consorci per a la Promoció dels Municipis del Moianès
Endeutament municipal
Tancament pressupostari
Prioritats del pressupost
Despesa social
Augmenta la partida en educació un 16%, sobretot per a l’ensenyament infantil, per garantir més places púbiques
Medi ambient
Es duplica la despesa en protecció i millora del medi ambient, fins als 222.395€, per actuar en els parcs naturals de l’entorn
Noves tecnologies
Augmenta el pressupost en societat de la informació un 49%, per avançar en la digitalització de l’administració
Carrers dignes
Arribar a casa no ha de ser una cursa d’obstacles, per això creix un 69% el pressupost en pavimentació de vies públiques
Quant costa cada administració?
Clicant o passant el cursor per damunt de les columnes de cada partida, pots consultar-ne les quantitats pressupostades aquest exercici i l’anterior
Preguntes ràpides
- Es pot gastar més del que s’ingressa?
-
Altres preguntes
Es pot gastar més del que s’ingressa?
L’Ajuntament està molt endeutat?
Com es finança l’ajuntament?
Quants ingressos preveu obtenir l’Ajuntament per cada habitant?
Com s’elabora el pressupost?
L’Ajuntament gasta molt?
Quins projectes han guanyat en els pressupostos participatius?
Hi ha mecanismes per modificar el pressupost en cas d’imprevistos?
Es fa seguiment del pressupost?
En què es diferencia el pressupost i l’execució?
En general, les regles fiscals fixades per l’Estat impedeixen als ajuntaments incórrer en dèficit, ni tan sols a costa dels romanents estalviats d’anys anteriors. Tot i que aquestes normes es van relaxar lleugerament durant els anys de Covid i posteriors, ja tornen a ser vigents.
L’endeutament del Masnou està per sota la mitjana catalana. L’última dada disponible (2023) el situa en 296,6 euros per habitant (la mitjana de Catalunya és de 443 euros/habitant).
L’Ajuntament regula i recapta alguns impostos municipals (especialment l’IBI) i diverses taxes i preus públics, també rep recursos del govern de l’Estat, la Generalitat, la Diputació o el Consell Comarcal i, finalment, encara en pot ingressar per venda de patrimoni o cobraments de deutes.
Per al 2025 els ingressos pressupostats per habitant del Masnou són de 1.323,5 euros, lleugerament superior als del 2024.
En primer lloc, l’equip de govern confecciona un avantprojecte de pressupost, que es tramet als grups municipals perquè l’analitzin i puguin formular-hi propostes. A continuació, s’elabora un projecte inicial de pressupost, que després ha d’aprovar el ple del consistori. Durant quinze dies, a més, ha d’estar en exposició pública i la ciutadania pot fer-hi al·legacions.
La despesa per habitant de l’Ajuntament del Masnou és de 1.233 euros per habitant, per sobre dels de Premià de Mar (1.189 €) i de Vilassar de Mar (1.221 €), però lleugerament per sota de la mitjana comarcal (1.281 €) i de la del conjunt de Catalunya (1.596 €).
Les inversions que es van imposar en els pressupostos participatius del 2024 i que s’hauran d’incorporar als comptes són els umbracles als patis de les escoles i als parcs infantils (250.000 €), la millora en l’accessibilitat de les voreres (250.000 €) i la replantació d’arbres (50.000 €).
Sí, els ajuntaments tenen mecanismes per modificar el pressupost en cas d’imprevistos o necessitats urgents. Es fa mitjançant modificacions pressupostàries, que poden adoptar formes diverses.
L’Ajuntament controla internament que el pressupost es compleix, durant l’any, més enllà d’imprevistos sobrevinguts, i està obligat a enviar trimestralment al Ministeri d’Hisenda informes sobre aquesta execució i altres dades financeres.
El pressupost aprovat marca el topall de despesa de què podrà disposar un ajuntament i els ingressos que preveu obtenir, durant l’any, tot i que aquestes xifres es poden modificar a l’alça o no assolir-se. L’execució final és la despesa finalment realitzada i els ingressos finalment aconseguits.
Situació financera de l’Ajuntament
L’Ajuntament de Matadepera està poc endeutat i els últims anys ha aconseguit sempre superàvit (més ingressos que despeses)
Endeutament municipal
Superàvit o dèficit
Entorn social i fiscal
Obligació de
superàvit
Després d’uns anys de parèntesi durant la covid, tornen les regles fiscals i els ajuntaments estan obligats a gastar menys del que ingressen (fer superàvit).
Renovació de contractes
Contractes importants han caducat i s’han d’actualitzar, entre els quals destaca especialment el de recollida d’escombraries i neteja viària, amb millores en la prestació.
Alça obligada a la taxa de residus
La Unió Europea marca que, des d’aquest any, la taxa de residus ha de cobrir tot el cost del servei. Per això, s’ha hagut d’apujar entre un 28% i un 36% a la majoria de les llars.
Pressupostos participatius
Els comptes es modificaran per incorporar els projectes participatius escollits l’any passat: replantació d’arbres, accessibilitat a les voreres i ombra a les escoltes i parcs.